رواية صغيره بين يدي الادم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم شغف الاعصار


 رواية صغيره بين يدي الادم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم شغف الاعصار


روايه: صغيره بين يدي الادم

Part:24


بعد 4سنين انتقل صقر وعائلته في الفله بجانب ادم وايضا زيد وعائلته أصبح عمر صخر 9 سنوات  وارين وأصلان وبحر  ونجمه عمرهم 4 سنوات غزل وسند 5سنوات

ندخل الي فله ادم نجد أن بحر وسند وأصلان يجلوسوا وبيدهم فوانيس رمضان

سند:والله لسه بدري يا شهر الصيام 

زيد وهو يدخل:النهارده لسه اول يوم مش معادها الاغنيه دي

صقر:والله ياخي بقالي ساعه بفهم كده وهما ولا هنا 

ادم:والله ما فيهم غير ابني العاقل صخر 

أصلان ينظر له بسخريه

بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)





ادم:مالك يا أصلان بيه مش عاجبك الكلام

بحر: تعالي بس يا بابا شوف العاقل تعالي وذهب أصلان  وسند وزيد وصقر وادم خلف بحر فتح بحر باب غرفه صخر وجدوه يمسك بالفون وفاتح لايف ويقول

صخر:خليكوا علي معاد اللايف بليل يا فنزاتششششي علشان احكيلكم بابا عاكس ازاي ام محمد جارتنا وهو بيوصلني المدرسه واوريكم رد فعل مامي علي الخبر واقولكم اونكل صقر بعد ما انشل انا انقذته ازي

صقر لادم:ابنك شلني وانا واقف

ادم بغيظ:يعني هو يابني في حالي دا ناوي نطلق انا وأمه 

وأكمل وهو بيقول:صخررر

صخر:شكل بابا جه يا جايز يلا اشوفكم بليل واغلق اللايف

ادم:بتعمل اي يا حبيبي

صخر:بشوف البزنس بتاعي

صقر:بقي انا انشليت يا صخر بيه

صخر:عادي يا اونكل كذبه بيضه 

ادم:كذبه بيضه اي وكذبه سوده اي كله كذب ومينفعش انو احنا نكذب

صخر ببرود:عارف

ادم:امال بتكذب ليه

صخر:علشان يتبعوني

ادم :واحد اثنين ثلاثه وكل من بالغرفه طلع جري علي الحديقه وكان يوجد في الحديقه علي المرجيحه يلعبان غزل وأرين ونجمه

وزهره و ندي وحياه يجهزان اكل الفطار

صخر وذهب خلف حياه ليحتمي بها:الحقيقي يا ماما

ادم:يعني هي اللي هتحميك

حياه:طبعا ولا انت عندك شك

ادم :لا طبعا يا حياتي دا الواد ده مصمم نطلق ليه مش عارف

صخر:لو سمحت يا بابا متضربنيش قدام مراتي علشان منظري وبرستيجي

زيد:لااااا بقي كده كتير خد يلا وطلع جري وراه 

سند ابن صقر اتسحب وراح لارين بنت زيد  وخلاها تنزل علي الارض وقعد علي ظهرها ومسك شعرها وهي بتصوت

وغزل ونجمه بيحولوا يشيلوه صخر ذهب إليهم 

صخر بهيام:غزالتي مينفعش تعيطي وانا موجود اهدي بس كده 

ندي:ياااعم الحنين واكملت البت شعرها هيتخلع في ايد المجرم ابنك يا زهره 

زيد وبيشيل سند من علي أرين 

زيد:ارحم ظهر البت انا هموت واعرف انتم مالكم ببناتي خد.يا صقر ابنك ده خد 

ادم:بتعمل اي يا أصلان الزفت

أصلان وكان ماسك فون ادم وبيقربه للمياه

أصلان:اصل اصل شوفت فيديو حط الفون في المياه والفنون طلع سليم وانا عايز اجربه 

ادم: ومجربتش في فون ابوك ليه

أصلان:علشان لو باظ يبوظ بتاعك انت 

زيد بضحك وفخر:هو ده ابني حبيبي تسلم ياااض

ادم:طب سيب الفون يا أصلان يا حبيبي

أصلان:نووو اجرب الاول

زيد:ما تسيب الواد يجرب يا آدم ويكتشف بنفسه جرب يا أصلان يا حبيبي

ندي:بااااس أصلان هات الفون

أصلان:حاضر يا مامي وذهب واعطي الفون لادم

صقر جمع الاطفال كلهم علي حصيره فرشها علي الارض وجلس الاطفال والاباء والأمهات كانوا بيطبخوا

ادم:احنا في رمضان صح

الاطفال:صح

ادم:ولازم نستغل الفرصه علشان هو شهر حلو قوي ربنا بيغفر فيه الذنوب بتاعتنا وانتم مش هتقدروا تصوموا فأنا هقرأ قرآن وانتم قولوا ورايا تمام 

الاطفال:ماشي وبدأ ادم يتلو الآيات القرآنية والأطفال يرددون خلفه 

وبعد انتهائهم من التلاوه 

صقر:يلا بقي عايزين نستمتع بشهر رمضان المبارك وانا جبت زواق ونحطوه سوا في الحديقه علشان تبقي حلوه

الاطفال بفرحه :يلااا

وبدؤا بترتيب الحديقه وجعلوها جميله جدا 

وجاء الليل واتجمعوا علي سفره واحده وبدؤا بتناول الفطار

سند كان بياخد الاكل من أرين وهي تفضل تعيط

زيد:هو انت اي يابني ارحم البت حوووش ابنك يا صقر واحد هيجيب للبت انيميا والثاني هيخليها تطرشق من كثر الاكل ونظر الي صخر الذي كان يطعم غزل

وخلص اليوم من المشاغبه وذهب كل شخص بعائلته الي منزله وفي الصباح استيقظوا ليذهبوا الي مدارسهم 

في المدرسه غزل تجلس علي المرجيحه جائت فتاه اليها

الفتاه:قومي

غزل:في مكان جنبي اقعدي

الفتاه:لا انا عيزاها كلها

غزل:لا مش هقوم الفتاه حدفت غزل بالقلم غزل عيطت صخر رأها تبكي ذهب لها مسرعا 

صخر:غزل مالك غزل






غزل:البنت دي ضربتني وعيطت جاء المدير وأخذهم الي مكتبه وطلب والد الفتاه ووالد غزل جاء والد الفتاه وجاء عدوا معايا صقر وادم وزيد وندي وزهره وحياه 

المدير اتفجأ بهم 

ادم:ليك حق تستغرب قولت ميجوش والله محسسني أنهم رايحين يجيبوها من الكوافير

زيد:اكتم خليني اشوف المشكله واكيد ابنك السبب

المدير:حضرتك اللي حصل وقبل ما يكمل وجد أصلان وسند وبحر وأرين ونجمه داخلين وماسكين عصيان وبيقولوا:انهاااا الحرب 

صقر:اي دااا اي اللي نزلكم 

بحر:بنتنا انضربت ولازم نجيب حقها

ادم بتوتر:ههه زي ما حضرتك شايف احنا اسره مع بعضينا وبنحب الضحك قوي والأطفال بتهزر

صقر:كلكم بررره وهو بيشاور علي الأطفال والأمهات خرجم وبقي والد الطفله وزيد وادم وصقر وصخر 

المدير:والله يعني حضراتكم محصلش حاجه لكل ده وحكي اللي حصل 

صخر بإنفعال:البنت دي تنفصل

ادم:صخخررر بره 

صخر:مش هطلع

ادم:صخر قولتلك بره خرج صخر بغضب حياه ذهبت إليه لكن هو ذهب بسرعه الي الحمام وكان مدايق جدا والحمدلله تم اصلاح الموقف بين غزل والفتاه وذهب الآباء والأمهات الي المنزل والابناء ذهبوا ليكملوا يومهم المدرسي وبليل كان الكل متجمع في الحديقه الاطفال بيلعبوا مع بعض معادا صخر الذي يجلس بجانب لوحده

ذهب له ادم 

بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)

ادم:صلي على النبي

صخر:عليه الصلاة والسلام

ادم:ترضي لنجمه اختك تنفصل 

صخر:لا

ادم: وبعدين مكنش ينفع نطرد البنت لان مفيش سبب نطردها وفكر بعقلك يا صخر متخليش غضبك يسيطر عليك

صخر:حاضر

ادم:يلا هات حضنك لبابا ذهب له صخر وحضنه وبعدها ذهب الجميع لينام

 وفي منتصف الليل استيقظ الاشقياء صخر وأصلان وسند وبحر ونجمه وارين وغزل ونزلوا الي الحديقه

بحر:ها يا قوووم جاهزين

الاطفال بهمس:أجل 

سند:ابننا اتهااان من سي ادم لازم نعرفهم ازاي يزعقولنا هيا وقاموا بفرقعه الصواريخ والالعاب الناريه 

فوق عند ادم:البيت بيولع ونزل هو وحياه وكذلك صقر وزهره وزيد وندي 

ادم:انتم طب والله المره دي ليها عقاب 

بحر لصخر:ابوك ده قلبه رهيف قوي

ادم:بتقولوا اي 

صخر:بنقول اي عقابك

ادم:العقاب هو .....

........

#بقلم_شغف_الاعصار

#روايه_صغيره_بين_يدي_الادم


           الفصل الخامس والعشرون من هنا

بعد انتهاء رواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×